czas trwania szkolenia: 16-17-18.09.2024 r.
miejsce szkolenia: Kraków, Hotel Campanile*** ul. św.Tomasza 34
cena dwudniowego szkolenia: 16-17.09.2024 r.: 1.980,00 zł netto (+23 % VAT)
cena trzydniowego szkolenia: 16-17-18.09.2024 r.: 2.450,00 zł netto (+23% VAT)
Wykładowcy:
prof. Ryszard Markiewicz -
profesor zwyczajny nauk prawnych, specjalista w zakresie polskiego i
unijnego prawa własności intelektualnej, były Przewodniczący Komisji
Prawa Autorskiego. Wieloletni dyrektor Instytutu Prawa Własności
Intelektualnej UJ. Jest autorem lub współautorem (najczęściej z Prof. dr
hab. Januszem Bartą) kilkunastu czołowych pozycji książkowych z
zakresu prawa autorskiego, prawa mediów i internetu, ochrony danych
osobowych i baz danych, prawa nieuczciwej konkurencji i ochrony dóbr
osobistych. Poglądy prawne Profesora Ryszarda Markiewicza zawarte w
powyższych opracowaniach były wielokrotnie cytowane w orzeczeniach
sądowych i powoływane w praktyce stosowania prawa przez organy
administracyjne.
dr Marek Bukowski
-
założyciel Kancelarii Bukowski i Wspólnicy, jest uznanym specjalistą w
zakresie prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego,
problematyki zbiorowego zarządu prawami autorskimi i pokrewnymi oraz
prawa własności przemysłowej. Specjalizuje się ponadto w prawie
konkurencji, prawie nowych technologii /IT i E-commerce/ oraz prawie
mediów.
Członek zarządu Fundacji Wisławy Szymborskiej. Przez kilka kadencji
pełnił funkcję arbitra w Komisji Prawa Autorskiego oraz eksperta
rządowego na posiedzeniach Rady ds. TRIPS w Genewie. Dr Marek Bukowski
reprezentował sprawy wydawnicze noblistów Wisławy Szymborskiej oraz
Czesława Miłosza.
dr Michał Markiewicz
- partner w
Kancelarii Markiewicz Sroczyński Mioduszewski, asystent w Katedrze
Prawa Własności Intelektualnej UJ, autor
licznych publikacji naukowych a także redaktor prestiżowego czasopisma
naukowego: „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa
Własności Intelektualnej", specjalizuje się w prawie własności
intelektualnej, prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji, ochronie dóbr
osobistych oraz prawie umów.
radca prawny Marcin Mioduszewski - partner w Kancelarii
Markiewicz Sroczyński Mioduszewski, doktorant na Wydziale Prawa i
Administracji UJ. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, w
szczególności prawie autorskim w społeczeństwie informacyjnym, prawie
ochrony konkurencji i konsumentów oraz prawie telekomunikacyjnym. Jego
zainteresowania skupiają się wokół prawnej ochrony programów
komputerowych oraz odpowiedzialności za treści udostępniane w
Internecie.
dr Karina Kunc-Urbańczyk - prawniczka, specjalistka w
dziedzinie prawa social mediów i marketingu internetowego. Autorka
publikacji z dziedziny prawa autorskiego i prawa sztucznej inteligencji
(ORCID nr 0000-0002-7713-5822). Edukuje o tym, jak zgodnie z prawem
działać w Internecie. Obecnie orzeka w Sądzie Apelacyjnym w Katowicach.
Do udziału w konferencji zaproszony został jako Gość Specjalny dr hab. Michał Rusinek - prof. w Katedrze
Teorii Komunikacji na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z
retoryki, teorii pisania i creative writing. Autor wielu publikacji
poświęconych językowi i retoryce. Bywa tłumaczem z języka angielskiego i
pisuje felietony o języku polityki.
PROGRAM
16 września 2024 r.
godz. 9.00-12.00 - prowadzący prof. Ryszard Markiewicz, dr Michał Markiewicz
1. Nowelizacja prawa autorskiego (projekt zmian)
• analiza projektu nowelizacji prawa autorskiego ze względu na implementację dyrektywy DSM 2019/790
2. Przegląd orzecznictwa
• Analiza nowych orzeczeń
godz. 12.00-13.30 - prowadzący dr
Michał Markiewicz
3. Domniemanie autorstwa (art. 8 ust. 2 pr. aut)
• Podstawowe założenia
• Praktyczne problemy
• Stosowanie domniemania względem dzieł stworzonych przez sztuczną inteligencję
4. Jeszcze raz o cytacie - uwagi na tle orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie
• Prawa gatunku twórczości
• Nowe spojrzenie na funkcje cytatu
5. Generatywna sztuczna inteligencja, a umowy o współpracę z jej wykorzystaniem
(polityka korzystania ze sztucznej inteligencji przez kontrahenta)
• Jakie obszary są istotne z punktu widzenia korzystania z AI w różnych branżach
• Zasady korzystania z AI i ich zastosowanie w umowach z wykonawcami
• Propozycje modeli uregulowania polityki stosowania AI we współpracy z wykonawcami
godz. 13.30-14.00 - obiad
godz. 14.00-16.00 - prowadzący Marcin Mioduszewski, dr Michał Markiewicz
6. Weryfikacja zgodności z prawem korzystania z utworu (teksty, filmy, zdjęcia od twórców/z banków zdjęć)
• Na czym polega „clearowanie praw"?
• Przekrój branżowy: reklama i treści promocyjne, film, IT
• Czy da się uchylić wszystkie ryzyka?
• Twórcy i nabywcy treści
• Banki zdjęć
• Spadkobiercy
• Muzyka
• Film
• Produkty programistyczne i podobne
7. Muzyka w reklamie, produkt muzyczny (nagranie) a reklama
• Sposoby korzystania z muzyki w reklamie
• Jak działa rynek muzyki w reklamie - charakterystyka prawno-biznesowa
• Podmioty uczestniczące w obrocie treściami reklamowymi, w tym organizacje zbiorowego zarządzania
• Jakie prawa, od kogo i komu należy pozyskać, aby korzystać z muzyki w reklamie
• Co to jest synchronizacja i jakie ma znaczenie?
• Przykład schematu transakcji i umów dotyczących muzyki w reklamie
8. Ochrona przed „kradzieżą" pomysłów, koncepcji, planów i ich konkretyzacji
(prawo autorskie, bazy danych, know-how oraz klauzule umowne zabezpieczające te interesy)
• Pomysł a różne formy i treści konkretyzujące pomysł
• Na granicy pomysłu i jego konkretyzacji - algorytmy, schematy, układy, dobory
• Czysty pomysł i koncepcja a możliwości jej ochrony - prawa wyłączne, umowy i inne zastrzeżenia
• Czy prawa wyłączne i dobra osobiste mogą być narzędziami do ochrony „pomysłów" i „koncepcji"?
• Ochrona pomysłu w negocjacjach
• Obrót know-how - jak zbudować transakcje dotyczące czystej wiedzy
• Klauzule ofertowe i negocjacyjne chroniące pomysły i koncepcje
9. Umowa opcji w prawie autorskim
• Co to jest umowa opcji i w jakich branżach jest wykorzystywana
(film, muzyka, wydawnictwa książkowe i inne prace literackie, marki, gry
komputerowe)
• Charakterystyka umowy opcji
• Rodzaje umowy opcji
17 września 2024 r.
godz. 9.00-10.45 - prowadzący dr Marek Bukowski i dr hab. Michał Rusinek
1. Pojęcie oryginalności dzieła z perspektywy prawnika i językoznawcy
2. Ontologia dzieła literackiego i intertekstualność
3. Sztuczna inteligencja w procesie twórczym
4. Case study - kto to napisał?
godz. 11.00-13.30 - prowadzący dr Marek Bukowski
5. Implementacja dyrektywy SATCAB II i znaczenie dla rynku telewizyjnego
6. Rozpowszechnianie w drodze wprowadzania bezpośredniego (właściwe i niewłaściwe), najnowsze orzecznictwo w Polsce
godz. 13.30-14.00 - obiad
godz. 14.00-16.00 - prowadzący dr Marek Bukowski
7. Licencje zbiorowe z rozszerzonym skutkiem - legitymacja OZZ, czyli kto i jakimi prawami zarządza
8. Roszczenie informacyjne w teorii i w praktyce
18 września 2024 r.
godz. 9.00-14.30 - prowadzący dr Karina Kunc-Urbańczyk
Media społecznościowe i twórczość internetowa
1. AI w social mediach
• AI Act a oznaczanie treści wygenerowanych - jak aplikacje
wykorzystujące sztuczną inteligencję zmieniają się pod wpływem nowego
prawa europejskiego
• Czy można karmić AI treściami użytkowników Instagrama i Facebooka - analiza projektu „SI w Meta" Marka Zuckerberga
• Amerykańskie sprawy sądowe przeciwko sztucznej inteligencji - czy użytkownicy aplikacji pozywanych firm powinni się martwić
• Generatory głosu AI - czy klonowanie głosów znanych osób jest legalne?
2. Prawo autorskie w social mediach
• „Licencja na udostępnianie", czyli prawnoautorskie problemy
używania cudzych utworów w social mediach (reposty, remiksy, duety,
stitche)
• Definicja komercyjnego wykorzystania utworu a prawo polskie
•
Dopuszczalne granice cytowania w materiałach publikowanych w mediach
społecznościowych - czy możemy już mówić o „prawach gatunku twórczości
internetowej"?
3. Memiarze kontra prawo
• Mem internetowy jako utwór chroniony prawem autorskim
• Problemy związane z marketingowym wykorzystywaniem memów internetowych
•
Prawne konsekwencje internetowej popularności - jaki jest zakres
ochrony wizerunku i prywatności influencerów i twórców internetowych?
godz. 14.30 - obiad
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
1. Udział w szkoleniu w formule stacjonarnej:
cena udziału w dwudniowym szkoleniu: 16-17.09.2024
r.: 1.980,00 zł netto (+23 % VAT)
cena udziału w trzydniowym szkoleniu: 16-17-18.09.2024 r.: 2.450,00 zł
netto (+23% VAT)
Cena szkolenia stacjonarnego obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe oraz piśmiennicze
- imienny certyfikat udziału
- serwisy kawowe, obiady
- uroczysta kolacja w dn. 16.09.2024 r.
Ceny dodatkowych świadczeń w hotelu Campanile:
pokój 1-osobowy - 330,00 zł/doba wraz ze śniadaniem
miejsce w pokoju 2-osobowym - 185,00 zł/doba wraz ze śniadaniem
kolacja w dniu 15.09.2024 r.- 60,00 zł
kolacja
w dniu 17.09.2024 r.- 60,00 zł
2. Udział w szkoleniu w formule online (platforma ZOOM):
cena udziału w dwudniowym szkoleniu: 16-17.09.2024
r.: 1.710,00 zł netto (+23 % VAT)
cena udziału w trzydniowym szkoleniu: 16-17-18.09.2024 r.: 2.120,00
zł netto (+23% VAT)
Cena szkolenia online obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- imienny certyfikat udziału
- licencja Zoom, transmisja konferencji
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum
70% ze środków publicznych podatek VAT - zwolniony
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń rabaty:
- 80 zł (udział w 2 dniowym szkoleniu) od ceny netto szkolenia
- 100 zł (udział w 3 dniowym szkoleniu) od ceny netto szkolenia
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do sześciu dni przed terminem szkolenia.
Płatność za udział w szkoleniu może nastąpić po szkoleniu, na podstawie faktury VAT.
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach. 10109022680000000100213506
Informację dotyczącą potwierdzenia realizacji szkolenia
przesyłamy do pięciu dni roboczych przed terminem szkolenia
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska
|
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec
|
|
tel. 91 434 29 79 |