Nasze strony www wykorzystują pliki cookies (tzw. ciasteczka). Mogą stosować je także firmy współpracujące z nami.
Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie i zapis zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Możesz zmienić ustawienia obsługi plików cookies w przeglądarce internetowej.
[ X ] akceptuję warunki - zamknij

EDUKACJA PRAKTYCZNA

SZKOLENIA  KONFERENCJE  WYDAWNICTWA
  PIG WUP Szczecin  

prawo autorskie i prawa pokrewne

« powrót
Utwór, wizerunek, wytwory AI oraz deepfake w Internecie - zasady korzystania oraz odpowiedzialność za naruszenia praw autorskich
Zapisz się na szkolenie

termin szkolenia: 16 października 2024 r.
czas trwania szkolenia: godz. 9.30 - 15.00 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)


Program szkolenia:

I. Nowe wyzwania w obszarze własności intelektualnej na jednolitym rynku cyfrowym w dobie sztucznej inteligencji - wprowadzenie

II. Własność intelektualna w sieci internetowej
   1. Jakie dobra intelektualne w Internecie podlegają ochronie prawnej, a które należą do domeny publicznej
   2. Twórczość internetowa - projekty stron internetowych, zawartość portali internetowych, wpisy w serwisach społecznościowych, w tym teksty, komentarze, zdjęcia, grafika, filmiki, fanfiction
   3. Utwory a wytwory generatywnej sztucznej inteligencji z perspektywy prawa autorskiego

III. Specyfika Internetu i jej praktyczne znacznie w kontekście rozpowszechniania dóbr intelektualnych w sieci internetowej
   1. Internet jako aterytorialna przestrzeń rozpowszechniania dóbr intelektualnych
   2. Właściwość prawa i jurysdykcji w sprawach związanych z udostępnianiem dóbr niematerialnych w Internecie

IV. Ograniczenia w korzystaniu z dóbr intelektualnych w Internecie wynikające z ochrony praw osobistych
   1. Czyje prawa osobiste - podmiot uprawniony
   2. Plagiat w sieci
   3. Przejęcie chronionych elementów cudzego utworu a dozwolona inspiracja cudzym utworem
   4. Utwory z zapożyczeniami pochodzącymi z cudzych utworów i zasady korzystania z nich
   5. W jakim przypadku należy opatrzyć utwór oznaczeniem autorstwa, a kiedy można je pominąć bez ryzyka naruszenia praw osobistych
   6. Anonimowość użytkowników udostępniających utwory w Internecie i jej znaczenie z punktu widzenia ochrony praw osobistych
   7. Rola noty copyright
   8. Kiedy można zmodyfikować cudzy utwór bez prawnych konsekwencji, a kiedy przeróbka utworu wymaga zezwolenia
   9. Dzielenie utworów i ich łączenie z innymi materiałami udostępnianymi w Internecie
  10. Czym jest „wizerunek" w rozumieniu prawnym. Wizerunek a artystyczne wykonanie utworu, wykonania lektorskie, dubbing
  11. Kiedy można rozpowszechniać wizerunek/głos w Internecie bez zgody, a w jakich przypadkach rozpowszechnianie go wymaga zgody. O co należy zadbać w uzyskaniu zgody
  12. Problematyka deepfake

V. Autorskie prawa majątkowe do utworów w cyberprzestrzeni
   1. Korzystanie z utworów z punktu widzenia dostawcy treści w Internecie
       a) Udostępnianie utworów w intranecie a Internecie. Internetowe pole eksploatacji
       b) Rozpowszechnianie utworów na własnych i cudzych stronach internetowych, w tym w mediach społecznościowych typu Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn z uwzględnieniem przykładowych postanowień regulaminów serwisów w zakresie własności intelektualnej 
       c) Kategorie podmiotów udostępniających utwory w sieci - dostawcy treści a dostawcy usług pośrednich, w tym usługi zwykłego przekazu, cachingu, hostingu, platformy internetowe na gruncie Aktu o usługach cyfrowych (DSA); zasady odpowiedzialności dostawców usług pośrednich za treści użytkowników
       d) Linking - w jakim przypadku stanowi rozpowszechnianie utworu w Internecie i wymaga zezwolenia uprawnionego do utworu; ryzyka prawne związane z linkowaniem
       e) Problematyka pól eksploatacji i subpól związanych z różnymi modelami udostępniania utworów za pomocą sieci internetowej, w tym VoD, telewizja interaktywna, webcasting, simulcasting, near video-on-demand, dzwonki telefoniczne, kwalifikacja korzystania z utworów w celach reklamowych
       f) Utwory w chmurze obliczeniowej (cloud computing), w tym udostępnianie programów komputerowych w modelu Software as a service - zagadnienia licencyjne dotyczące utworów udostępnianych w tym modelu
   2. Korzystanie z utworów z perspektywy odbiorcy treści w Internecie (użytkownika końcowego)
       a) Dozwolony użytek osobisty utworów
       b) Kiedy użytkownik końcowy staje się dostawcą treści w Internecie 

VI. Korzystanie z utworów w sieci internetowej na podstawie publicznego dozwolonego użytku na wybranych przykładach
    1. Korzystanie z utworów w celu eksploracji tekstów i danych, w tym dla potrzeb tworzenia modeli sztucznej inteligencji, łącznie z GenAI
    2. Przytaczanie utworów w sprawozdaniach; Prawo cytatu; Prawo panoramy; Korzystanie z utworów w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej; Korzystanie z utworów w celu reklamy publicznej wystawy i sprzedaży utworów
    3. Ogólne wymogi prawne w zakresie dozwolonego użytku utworów i skutki ich niedochowania 

VII. Korzystanie z utworów w sieci internetowej na podstawie umów
    1. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe - o co zadbać w ich formułowaniu i zawieraniu
    2. Umowy licencyjne negocjowane i adhezyjne (w tym licencje Creative Commons, open source, licencje stockowe) - zasady licencjonowania utworów, ryzyka prawne związane z wolnymi licencjami, na co zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o uzyskaniu tego rodzaju licencji

VIII. Odpowiedzialność prawna za naruszenia praw autorskich w sieci internetowej
    1. Ogólne zasady odpowiedzialności cywilnoprawnej i karnej związanej z naruszeniem praw autorskich, w tym znaczenie winy użytkownika utworu dla jego odpowiedzialności prawnej
    2. Roszczenia cywilnoprawne i sankcje karne będące konsekwencją naruszenia praw autorskich, w tym publikacja oświadczenia w sieci internetowej 

IX. Pytania i odpowiedzi
Szkolenie prowadzi Agnieszka Malczewska-Poteralska - adwokat w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy sp.k. w Krakowie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studium Instytutu Prawa Własności Intelektualnej w Krakowie z zakresu prawa autorskiego, prasowego i wydawniczego.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w dziedzinie prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego, własności przemysłowej, prawa reklamy, ochrony dóbr osobistych oraz prawa konkurencji, w szczególności w tematyce dotyczącej umów autorskich oraz cywilnoprawnych i karnych aspektów naruszeń praw autorskich.

Cena szkolenia: 720,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe 
w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)

Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony


Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia 
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT 
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506


W przypadku pytań prosimy o kontakt
Anna Hoffmann   tel. 91 489 64 55
Dorota Biskupska
  tel. 91 466 90 97
Małgorzata Pawelec    tel. 91 434 29 79
Formularz zgłoszenia online
Formularz zgłoszenia (PDF)Oświadczenie dot. podatku VAT (PDF)
Formularz zgłoszenia (Word)Oświadczenie dot. podatku VAT (Word)