termin szkolenia: 10-11 października 2022 r.
czas trwania szkolenia: 9.00-16.00
Cele i adresaci szkolenia
Korupcja to zjawisko które chociaż w ostatnich latach uległo znacznemu ograniczeniu to w dalszym ciągu pozostaje realnym problemem który dotyka zarówno organy administracji publicznej, podmioty zawiadujące majątkiem publicznym jak i przedsiębiorców czy zwykłych obywateli zarówno na styku z administracją jak i innych kontaktach w których jedna ze stron jest uprzywilejowana wobec drugiej (decyduje o czymś istotnym dla drugiej strony).
Nasze szkolenie antykorupcyjne kierujemy do podmiotów i osób w nich zatrudnionych które w związku ze swoją działalnością są narażone na pokusy korupcyjne, po obu stronach procederu (dający, biorący, proponujący, żądający...). W jego trakcie pokażemy podstawowe symptomy zagrożeń korupcyjnych oraz sposoby postępowania w przypadku ich zaistnienia.
Celem szkolenia jest wszechstronne przygotowanie jego uczestników do właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia korupcją. Zachowań które z jednej strony będą ograniczały sam proceder korupcyjny a z drugiej zapewnią bezpieczeństwo prawne osób które stały się mimowolnymi uczestnikami zdarzeń i sytuacji korupcyjnych poprzez pokazanie właściwych (zalecanych) wzorców zachowań w sytuacjach o charakterze korupcyjnym.
Warto w tym miejscu zauważyć, że nie zawsze propozycja korupcyjna pada bezpośrednio i wprost. Obie strony potencjalnego procederu zdają sobie bowiem sprawę z ryzyk związanych nie tylko z samym uwikłaniem się w proceder, ale także już z samą propozycją korzyści (zażądaniem, zaproponowaniem). W tej sytuacji często pierwszym etapem może być rozpoznanie przeciwnika, jego podatności na współpracę korupcyjną. Może to być realizowane za pomocą różnych metod wśród których na szczególną uwagę zasługuje wykonanie np. prostego testu/badania behawioralnego, które daje badającemu informację nt. potencjalnej podatności korupcyjnej badanego a jednocześnie jest bezpieczne prawnie. Taka rozmowa może być pierwszym etapem nawiązania relacji korupcyjnej (badanie gruntu). Rozpoznanie zjawiska na tym etapie pozwala na wczesne przeciwdziałanie, zaś umiejętne jego przeprowadzenie na uniknięcie odpowiedzialności karnej w przypadku przeciwnika niepodatnego lub niejawnie rejestrującego kontakt.
Trzeba także zwrócić uwagę na inne zjawiska, szczególnie w odniesieniu do niektórych podmiotów państwowych w których korupcja jest jedynie celem pozornym. W rzeczywistości prowadzi do dalszych działań przymuszających osobę wcześniej skorumpowaną, by ta dopuściła się innych zachowań (czynów), których w innych okolicznościach by nie popełniła.
Warto też mieć świadomość społeczno-ekonomicznych skutków korupcji, w tym wpływu korupcji na życie jednostek i grup społecznych oraz funkcjonowanie organizacji, przedsiębiorstw, organów państwa oraz Państwa jako całości. Przełożenia zjawiska korupcji na codzienność, na skutki dla państwa i obywatela, także tego który nie ma bezpośredniego udziału w zjawisku korupcyjnym (nie daje / nie bierze). Rodzajów korupcji występujących w społeczeństwie jak łapówkarstwo, nepotyzm, układy nieformalne, konflikty interesów itd... Mechanizmów kontroli społecznej. Wiedzy o służbach państwowych w których kompetencji jest walka z korupcją gdzie można szukać pomocy.
Praca w sektorach gospodarki i administracji szczególnie narażonych na procedery korupcyjne nierozerwalnie wiąże się także z ryzykiem bycia przesłuchiwanym w związku z podejrzeniami udziału w takich procederach bądź wiedzy o nich. Przesłuchania takie nigdy nie należą do przyjemnych. Warto choć trochę poznać stosowane w trakcie takich przesłuchań metody i techniki aby nie stać się ich mimowolną ofiarą. By mieć kontrolę nad tym co się w trakcie takiego przesłuchania wokół nas dzieje. By nie dać się zmanipulować przesłuchującemu i samemu się nie pogrążyć.
Program szkolenia
DZIAŁ I
Korupcja i antykorupcja
- Wprowadzenie
- Podstawowe pojęcia
- Definicja korupcji
- Rodzaje korupcji
- Odpowiedzialność karna za czyny korupcyjne
- Niekaralne formy korupcji
- Odpowiedzialność dyscyplinarna za czyny korupcyjne
- Korupcja jako cel pozorny
- Symptomy zjawisk korupcyjnych
- Czym jest "łapówka"?
- Co może być "łapówką"?
- Co może zostać uznane za "łapówkę"?
- Kryterium wartości
- Wartość "zmienna"
- Społeczno-ekonomiczne skutki korupcji
- Korzyść majątkowa lub osobista
- Czym jest korzyść majątkowa?
- Czym jest korzyść osobista?
- Na czym polega przyjęcie korzyści majątkowej?
- Na czym polega przyjęcie korzyści osobistej?
- Na czym polega przyjęcie obietnicy korzyści majątkowej?
- Na czym polega przyjęcie obietnicy korzyści osobistej?
- Osoba pełniąca funkcję publiczną
- Czym jest funkcja publiczna?
- Kim jest osoba pełniąca funkcję publiczną?
- Korupcja jako narzędzie w procesie wywierania nacisku (cel pozorny i cel rzeczywisty - dalekosiężny)
DZIAŁ II
Przeciwdziałanie korupcji
- Profilaktyka antykorupcyjna - sposoby ograniczenia korupcji
- Symptomy wystąpienia ryzyka zwiększonej podatności na korupcję
- Algorytm postępowania urzędnika (bądź innej osoby) poddawanego presji korupcyjnej
- Algorytm postępowania urzędnika (bądź innej osoby) posiadającego informacje na temat korupcyjnego zachowania innego urzędnika
- Algorytm postępowania urzędnika (bądź innej osoby), wobec którego podjęto próbę skorumpowania
- Czego urzędnik (bądź inna osoba) nie powinien robić w sytuacji podjętej wobec niego próby korupcyjnej
- Właściwa reakcja w przypadku zaistnienia zdarzenia korupcyjnego lub podejrzenia możliwości jego zaistnienia w przyszłości
- Zachowania które powinny budzić czujność i wzmożoną ostrożność podczas kontaktu
- Prawidłowe (bezpieczne) postępowanie z "łapówką"
- Wewnętrzne procedury antykorupcyjne
- Narzędzia (metody) behawioralne służące badaniu potencjalnej podatności na korupcję. Stosowanie i rozpoznanie ich stosowania
DZIAŁ III
Elementy technik przesłuchań
- Czym jest przesłuchanie
- Przesłuchanie jako proces prawny i psychologiczny
- Podstawowe zasady przesłuchiwania
- Przebieg procesu przesłuchania
- Gry psychologiczne i ich ukryte cele realizowane w trakcie przesłuchań
- Typy rozmów, ich cele i wykorzystanie (rozmowa sondażowa, rozmowa indagacyjna, rozmowa potwierdzająca, rozmowa wykluczająca)
- Rodzaje pytań, ich cele i wykorzystanie (pytania otwarte, pytania
zamknięte, pytania behawioralne, pytania przynęty, pytania
naprowadzające, pytania z ukrytą odpowiedzią, pytania zamykające)
- Metody oddziaływania na rozmówcę nieszczerego (metoda "wywiadu
poznawczego", metoda ujawniania związku świadka ze sprawą, metoda
perswazji, metoda przypominania, metoda wytwarzania u świadka poczucia
bezpieczeństwa, metoda bezpośredniego wykazywania kłamstwa, metoda
„ślepej uliczki", metoda „wszechwiedzy", metoda szczegółowych pytań,
metoda ujawniania motywów kłamstwa, Inne techniki i metody...)
- Elementy mowy ciała (zachowania i przekazy pozawerbalne, odruchy
kontrolowalne i bezwarunkowe, mikrogrymasy, postawy, emocje, maskowanie
przekazu pozawerbalnego, spójność przekazu werbalnego z niewerbalnym,
wskaźniki kłamstwa / nieszczerości)
- Postępowanie po ujawnieniu nieszczerości rozmówcy
- Kryteria analizy wiarygodności wypowiedzi / relacji ze względu na treść
- Techniki obronne stosowane w celu nieujawnienia informacji
DZIAŁ IV
Podsumowanie
- Zajęcia warsztatowe
- Pytania / konsultacje indywidualne
Szkolenie prowadzi Artur Frydrych - ekspert ds. bezpieczeństwa biznesu specjalizujący się w zagadnieniach związanych z ochroną kontrinwigilacyjną i kontrwywiadowczą organizacji i osób, przeciwdziałaniu szpiegostwu gospodarczemu, wykorzystaniu narzędzi socjotechnicznych przy pozyskiwaniu nieuprawnionego dostępu do chronionych zasobów informacyjnych organizacji jak też zawalczeniem innych zagrożeń bezpieczeństwa biznesu (przestępczość pospolita, wrogie działania konkurencji, nielojalność pracowników)
Wykładowca oraz autor wielu unikalnych szkoleń z powyższych dziedzin dla pracowników różnych szczebli przedsiębiorstw krajowych i korporacji międzynarodowych działających w Polsce głównie w sektorze energetycznym, budowlanym, telekomunikacyjnym, farmaceutycznym i spożywczym oraz urzędów centralnych i samorządowych jak też innych instytucji państwowych. Licencjonowany detektyw.
Cena szkolenia dwudniowego: 1280,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe
- poczęstunek
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 60 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska
|
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec
|
|
tel. 91 434 29 79 |