termin szkolenia: 24 listopada 2021 r.
czas trwania szkolenia: 9.30-14.30 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)
Szkolenie skierowane jest do następujących grup:
- dyrektorzy finansowi, kierownicy działów finansowych, kontrolerzy finansowi, pracownicy działów finansowych
- członkowie zarządu odpowiedzialni za sprawy finansowe
- dyrektorzy zarządzający
- dyrektorzy, kierownicy, pracownicy działów windykacji
- pracownicy firm windykacyjnych
- osoby prowadzące działalność gospodarczą
Cel szkolenia:
- zapoznanie uczestników szkolenia z zasadami prowadzenia współpracy z firmami mającymi trudności finansowe z uwzględnieniem korzyści i zagrożeń wynikających z takiej współpracy
- przedstawienie roli weksla jaką pełni on obecnie w zakresie zabezpieczenia należności i wskazanie praktycznych rozwiązań w zakresie posługiwania się wekslem
- zapoznanie uczestników z niebezpieczeństwami wynikającymi z rolowania długów
- przedstawienie zagrożeń występujących przy wspólnym świadczeniu usług
Uczestnik szkolenia będzie umiał:
- znał zasady prowadzenia współpracy z trudnymi klientami
- radzić sobie z problemami związanymi z praktycznym wykorzystaniem weksla
- rozwiązywać problemy związane z rolowaniem długów
- zabezpieczyć transakcję na wypadek zetknięcia się z działaniem oszustów (fraudów) w celu minimalizacji ewentualnych strat
Program szkolenia
I. Współpraca z trudnym klientem mającym notoryczne kłopoty finansowe
1. Motywy powodujące nawiązywanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwem
będącym w dobrej kondycji finansowej z firmą mającą kłopoty z regulowaniem
swoich zobowiązań
a) Lokowanie nadwyżek finansowych w należnościach
b) Pozbycie się zapasów produktów zalegających w magazynach
c) Redukcja kosztów stałych przypadających na jednostkę produkcji
d) Eliminacja konkurencji z rynku
e) Sprzedaż towaru za wszelką cenę, nie bacząc na ryzyka z tym związane
2. Korzyści płynące ze współpracy ze słabo wypłacalnymi przedsiębiorstwami
a) Uzyskanie lepszego oprocentowania kapitału w porównaniu z lokatami
bankowymi i inwestycjami giełdowymi
b) Redukcja kosztów magazynowania wyrobów gotowych
c) Utrzymanie na dotychczasowym poziomie lub redukcja kosztów stałych
przypadających na jednostkę produkcji
- Uzyskanie większego zysku z jednostki produkcji przy zachowaniu
obecnego poziomu cen
- Zmniejszenie cen wytwarzanych produktów i zwiększenie ich
konkurencyjności na rynku a w efekcie zwiększenie sprzedaży
i zwiększenie poziomu produkcji
- Możliwość ekspansji na mniej bogate rynki (np. eksport) lub utrzymanie się
na tych rynkach
d) Brak konieczności redukcji personelu
e) Spowodowanie, że zamówienia nie otrzyma konkurencja
- Konieczność podniesienia cen przez konkurencję
3. Ryzyka związane ze współpracą ze słabo wypłacalnymi przedsiębiorstwami
a) Pogorszenie lub utrata kondycji finansowej firmy
b) Wydłużenie cyklu konwersji pieniądza w przedsiębiorstwie
c) Konieczność zarządzania należnościami
d) Utrata możliwości skutecznej egzekucji należności
4. Współpraca z trudniejszą częścią rynku: niepotrzebne ryzyko czy działania
rozwojowe
5. Problem wynagradzania handlowców: za towar dostarczony czy za towar
zapłacony przez klienta
6. Wstrzymanie dostaw: problem tylko dla dłużnika czy również dla dostawcy
7. Weksel jako zabezpieczenie należności
a) Jak można wykorzystać weksel w sytuacji, kiedy wiadomo, że na koncie
dłużnika nie będzie środków do jego wykupu
b) Problemy związane z wypełnieniem weksla in blanco
- Błędy powodujące nieważność weksla
- Wyznaczenie w firmie będącej wierzycielem odpowiedniej osoby do
wypełnienia weksla in blanco
- Techniki związane z prawidłowym wypełnieniem weksla in blanco
- Prawidłowo złożony przez dłużnika podpis na wekslu
- Tendencja występująca w gospodarce do stosowania weksla jako
zabezpieczenie płatności w sytuacjach nieadekwatnych do rzeczywistych
możliwości wynikających z wykorzystania weksla
c) Problemy związane z transportem weksla i posiadaniem pewności, że na
wekslu znajduje się podpis jego wystawcy a nie inny podpis
8. Czynniki decydujące o kontynuowaniu lub przerwaniu współpracy z trudnym
kontrahentem
9. Współpraca z firmą, wobec której ogłoszone zostało postępowanie
restrukturyzacyjne
a) Propozycje układowe (art.156 pr)
b) Które faktury są objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, a które powinny
być regulowane przez dłużnika na bieżąco
II. Współpraca z klientem, z którym mamy nieuregulowaną starą trudną sprawę
1. Wykorzystywanie zawezwania do próby ugodowej do skutecznego przerwania
biegu przedawnienia roszczeń
2. Rolowanie długu jako możliwość kontynuowania współpracy z kontrahentem
znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej
3. Postępowanie z limitami kredytowymi we współpracy z trudnymi kontrahentami
III. Defraudacja na przykładzie hurtowni ze sprzętem elektrycznym
1. Otwarcie nowej firmy i wabienie dostawców
a) Dokonywanie zakupów w kilku partiach aby ukryć przed kontrahentem
rzeczywisty zamiar zakupu towaru w możliwie największym rozmiarze
b) Wyrafinowane sposoby na zatarcie śladów oszukańczej działalności
2. Sposoby zabezpieczenia się przed działaniem fraudów w celu minimalizacji strat
w przypadku ujawnienia oszustwa
a) Stosowanie prewindykacji w celu uniknięcia prostych wpadek w kontaktach
z nieuczciwymi klientami oraz w celu gromadzenia informacji o kontrahencie
na wypadek konieczności prowadzenia windykacji twardej i egzekucji
w przyszłości
- Zbieranie wszelkich informacji o kontrahencie od momentu negocjacji
- Informacje podstawowe w celu identyfikacji kontrahenta
- Informacje o majątku przyszłego klienta
- Współpraca z wywiadowniami gospodarczymi
- Sposoby sprawdzenia kondycji finansowej firmy prowadzonej jako
działalność gospodarcza lub spółka cywilna
b) Konieczność stosowania w przedsiębiorstwie limitów kredytowych w celu
skutecznego panowania nad zaangażowaniem kapitałowym oraz
ograniczenia strat powstałych wskutek kłopotów z płynnością finansową
u kontrahentów
c) Ustalanie bezpiecznych terminów płatności we współpracy z nowymi
klientami
IV. Współpraca w celu wspólnego świadczenia usług na przykładzie firmy finansowej
1. Wspólne świadczenie usług w celu minimalizacji kosztów i stworzenie na tej bazie
atrakcyjnej oferty dla klienta
2. Forma zawierania porozumień na wspólne świadczenie usług
3. Konieczność podnoszenia zarzutu przedawnienia roszczeń na każdym etapie
postępowania sądowego
4. Przestrzeganie zasady kontradyktoryjności i płynące stąd korzyści oraz zagrożenia
V. Pytania i odpowiedzi
Szkolenie prowadzi Jacek Sularz -
ekonomista, windykator, posiada ponad 32-letnie doświadczenie zawodowe,
z czego 15 lat przypada na pracę w windykacji należności. Doświadczenie
zdobywał pracując w dużych koncernach międzynarodowych, banku,
przemyśle oraz biurach turystycznych. Interim Manager z zakresu
windykacji należności. Prowadził projekty polegające na wdrożeniu
systemu odzyskiwania należności i zarządzania należnościami. Zarządzał
wierzytelnościami obejmującymi jednocześnie kilka tysięcy faktur
(pozycji otwartych) wystawionych dla kilkuset odbiorców.Wykładowca na
studiach podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej
Handlowej, na Uczelni Łazarskiego
Cena szkolenia: 560,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska
|
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec
|
|
tel. 91 434 29 79 |