Nasze strony www wykorzystują pliki cookies (tzw. ciasteczka). Mogą stosować je także firmy współpracujące z nami.
Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie i zapis zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Możesz zmienić ustawienia obsługi plików cookies w przeglądarce internetowej.
[ X ] akceptuję warunki - zamknij

EDUKACJA PRAKTYCZNA

SZKOLENIA  KONFERENCJE  WYDAWNICTWA
  PIG WUP Szczecin  

rozwój osobisty i zawodowy

« powrót
Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy, zapobieganie i konstruktywna informacja zwrotna - projektowane zmiany w przepisach
Zapisz się na szkolenie

termin szkolenia: 19 maja 2025 r.
czas trwania szkolenia: 9.00-15.00 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)


W 2025 roku planowane są istotne zmiany w Kodeksie pracy, które znacząco wpłyną na obowiązki pracodawców w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy. Nowelizacja przewiduje między innymi wprowadzenie obowiązkowych szkoleń dla pracowników, co podkreśla rosnącą wagę tego zagadnienia.

Do tej pory to na pracodawcach spoczywał obowiązek przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, jednak nowe przepisy wymagają od nich jeszcze większego zaangażowania - w tym zapewnienia regularnych szkoleń oraz wdrożenia skutecznych procedur antymobbingowych. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale również kluczowy element budowania bezpiecznego i efektywnego środowiska pracy. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez kadrę kierowniczą jest brak świadomości, że nawet słuszna krytyka pracownika, jeśli zostanie przekazana w sposób naruszający jego godność (np. podniesiony głos, sarkazm, insynuacje), może zostać uznana za mobbing.
W dobie rosnącej liczby spraw sądowych, w których pracownicy dokumentują swoje doświadczenia, brak odpowiedniego przygotowania przełożonych może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi dla organizacji. Co istotne, polskie orzecznictwo pokazuje, że jeśli pracodawca wdrożył skuteczne procedury antymobbingowe i przeprowadził odpowiednie szkolenia, sądy często uznają, że dołożył on najwyższych starań, aby zapobiec niewłaściwym zachowaniom. W takich przypadkach ryzyko prawne oraz ewentualne konsekwencje finansowe są znacznie mniejsze. Dlatego już teraz warto przygotować kadrę kierowniczą na nadchodzące zmiany, zanim szkolenia dla wszystkich pracowników staną się obowiązkowe.

Serdecznie zapraszamy do udziału!

Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Uczestnik na szkoleniu zdobędzie wiedzę z zakresu znajomości narzędzi ochrony prawnej przed zjawiskami dyskryminacji i mobbingu w urzędzie oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia takich zjawisk.

Program szkolenia:

1. Dyskryminacja
­    • Uproszczenie definicji dyskryminacji
­
    • Kodeks pracy o zasadzie równego traktowania
­
    • Istota, pojęcie i zakres dyskryminacji
­
    • Otwarty katalog dyskryminacji
­
    • Dyskryminacja między pracownikami
­
    • Dyskryminacja a warunki zatrudnienia
­
    • Dyskryminacja a awanse
­
    • Dyskryminacja a szkolenia
­
    • Dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia
­
    • Dyskryminacja pośrednia przykłady

2. Molestowanie
­
    • Jakie zachowania można uznać za molestowanie
­
    • Molestowanie a plotkowanie
­
    • Molestowanie a żarty współpracowników
­
    • Molestowanie jako naruszanie godności i upokarzanie
­
    • Molestowanie jako zastraszanie i tworzenie wrogiej atmosfery
­
    • Molestowanie seksualne
­
    • Molestowanie seksualne a seksistowskie żarty i parakomplementy
­
    • Molestowanie seksualne - fizyczne, werbalne i pozawerbalne elementy

3. Mobbing
­
    • Co to jest mobbing? -Istota, pojęcie i zakres mobbingu
­
    • Jakie zachowania nie są mobbingiem?
­
    • Skala i rozmiar mobbingu
­
    • Mobbing oraz dyskryminacja w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych
­
    • 45 cech działań mobbingowych wg Heinza Leymana
­
    • Mobbing pionowy, poziomy i wstępujący
­
    • Zmiany w podejściu do mobbingu

4. Przyczyny mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy
­
    • Indywidualne uwarunkowania mobbingu
      
- Przyczyny zależne i niezależne od ofiary
      
- Stres
      
- Konflikt
      
- Przyczyny po stronie mobbera
­
    • Przyczyny społeczno-kulturowe
       - Stereotypy
       - Uprzedzenia społeczne

5. Psychologia mobbingu ofiara i sprawca mobbingu
­
    • Mobber - cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu
­
    • Ofiara - cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu
­
    • Fałszywe ofiary mobbingu
­
    • Zespół kozła ofiarnego

6. Taktyki mobbingu
­
    • Poniżanie
­
    • Upokarzanie
­
    • Zastraszanie
­
    • Zaniżanie kompetencji
­
    • Utrudnianie wykonywania pracy
­
    • Izolacja

7. Zapobieganie mobbingowi
­
    • Asertywność
­
    • Szacunek między pracownikami jako przeciwdziałanie zachowaniom nieetycznym
­
    • Kultura pracy (rozmowa, współpraca, komunikacja)
­
    • Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania mobbingu
­
    • Procedura antymobbingowa: komisja antymobbingowa
­
    • Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa

8. Przeciwdziałanie nieetycznym zachowaniom - moduł dla kadry kierowniczej
­
    • Dyskryminacja a zatrudnianie i zwalnianie pracowników
­
    • Molestowanie, mobbing a zarządzanie
­
    • Dyskryminacja a zatrudnianie i zwalnianie pracowników
­
    • Jak zarządzać zespołem z pełnymi zasadami nienaruszania prawa
­
    • Czy nagrania mogą być wykorzystane jako dowód w sądzie
­
    • Jak prawidłowo reagować na zarzuty o mobbing i dyskryminację
­
    • Odpowiedzialność przełożonego za zachowania podwładnych
   
Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w 2025 r.

9. Jak ustrzec się mobbingu - feedback jako konstruktywna informacja zwrotna
­
    • Jak przekazać podwładnym polecenia i negatywne informacje zwrotne nie narażając się na zarzuty mobbingu, dyskryminacji, molestowania itp.
­
    • Feedback motywacyjny - pochwała jako motywator
­
    • NIE KOP czyli: nie KRYTYKUJ, nie OCENIAJ, nie PROWOKUJ (PONIŻAJ)
­
    • UFO - ustosunkowanie + fakty + oczekiwanie
­
    • FUKO - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania
­
    • FUO + 2K - zależy mi + fakty + ustosunkowanie + oczekiwanie + konkret + kontrakt
­
    • FUKOZ - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania + zaplecze
­
    • SPINKA
­
    • Model Z
­
    • SBI
­
    • Coachingowa informacja Zwrotna

10. Pytania i odpowiedzi


Szkolenie prowadzi Piotr T. Ruta - trener, coach, konsultant, negocjator, doradca i mówca motywacyjny z ponad 30 letnim doświadczeniem. Wykładowca na Studiach Podyplomowych i MBA w Wyższej Szkole Bankowej w Szczecinie i Poznaniu oraz Uniwersytecie Łódzkim. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentem programu the Advanced Certificate in Marketing. Od 1994 roku doradza i szkoli jako trener miękkich umiejętności menedżerskich oraz niezależny konsultant ds. komunikacji marketingowej. Posiada również doświadczenie w projektach związanych z komunikacją wewnętrzną  

Cena szkolenia: 680,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe 
w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)

Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony


Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia 
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia

Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT 
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506


W przypadku pytań prosimy o kontakt:

Anna Hoffmann   tel. 91 489 64 55
Dorota Biskupska   tel. 91 466 90 97
Małgorzata Pawelec    tel. 91 434 29 79

Formularz zgłoszenia online
Formularz zgłoszenia (PDF)Oświadczenie dot. podatku VAT (PDF)
Formularz zgłoszenia (Word)Oświadczenie dot. podatku VAT (Word)